Jak kupować, by nie zwariować? Sezonowe wyprzedaże – poradnik

Zaczął się czas, w którym to, co działo się na ekranach kin podczas Igrzysk Śmierci zdaje się być jedynie dziecinną igraszką. Okres, w którym najlepsi przyjaciele, w walce o upragnione trofeum, mogą stać się najbardziej zajadłymi wrogami. Okres, na który czeka każdy stylowy, lubujący się w okazjach łowca.

Okres wyprzedaży.

Dzisiejszy materiał powstał z myślą o wszystkich tych, którzy średnio odnajdują się w gąszczu sezonowych obniżek. Mam nadzieję, że stanie się on dobrym drogowskazem, jak i pozwoli uniknąć nieprzemyślanych, impulsywnych zakupów.

Z tego artykułu dowiecie się m.in.:

  • Dlaczego sklepy organizują wyprzedaże?
  • Czy sklepy tracą na wyprzedażach?
  • Kiedy rozpoczynają się sezonowe wyprzedaże?
  • Jak kupować podczas wyprzedaży, by nie zwariować?
  • Dlaczego warto regularnie odwiedzać sklepy podczas wyprzedaży?
  • Smart shopping – jakie są zasady dobrego łowienia okazji?

1. Po co organizowane są sezonowe wyprzedaże?

W mojej pracy sprzedawcy często spotykałem się ze zdziwieniem klientów co do obniżek oferowanych przez sklep w czasie wyprzedaży. Przyczyny stają się jednak dość jasne, jeśli poświęcimy chwilę na analizę tegoż zjawiska. Obecnie lwia część produkowanej na świecie odzieży, ze względu na niskie koszty pracy, szyta jest w Chinach czy krajach Bliskiego Wschodu. Minimalizacja kosztów produkcji (co w przypadku odzieżowych potentatów może zamykać się nawet w koszcie rzędu kilkudziesięciu centów za np. t-shirt) pozwala im na narzut bardzo wysokiej marży na gotowy, znajdujący się już w sklepie produkt. Jako że większość dużych marek adresowana jest do konkretnie sprecyzowanych grup odbiorców (charakteryzujących się pewnymi cechami lifestylowymi oraz odpowiednią zasobnością portfela), towar przez okres trwania regularnej kolekcji znajduje odbiorców właśnie wśród nich. Po pewnym jednak czasie (zazwyczaj ma to miejsce raz na sezon, pod jego koniec) grupa pierwotnych klientów zostanie “nasycona” i wyczekiwać będzie nowości. W konsekwencji pozostałe w danej kolekcji rzeczy skazane zostałyby na modowy niebyt, a w konsekwencji – utylizację.

Marki decydują się zatem zrezygnować z części narzuconej wcześniej marży, by trafić ze swoim produktem do tych klientów, którzy z różnych powodów nie decydują się za na zakup w pierwszej cenie. Przekonanie, że wyprzedaż jest ostatnią deską ratunku dla sklepów, by odzyskać choć część zainwestowanych w towar pieniędzy jest błędne – dopóty towar znajduje się na sali sprzedaży, dopóki opłaca się go sprzedawać. Sklepy odzieżowe to biznesy, a nie instytucje charytatywne. Przy obniżkach rzędu 70-80 % zarobek jest mniejszy, ale jednak w ostatecznym rozrachunku sklep i tak wychodzi na swoje. Bo okres wyprzedaży to czas istnych żniw. Dość powiedzieć, że niektóre sklepy potrafią w miesiącu wyprzedażowym wypracować kilkukrotność swojego normalnego budżetu.

2. Kiedy organizowane są sezonowe wyprzedaże?

Większość sklepów organizuje wyprzedaże sezonowe, odbywające się pod koniec kolekcji, tj. w okolicach grudnia dla sezonu jesień-zima i czerwca dla sezonu wiosna-lato. Coraz częściej zdarzają się i takie, które wyprzedają swój asortyment permanentnie (np. multibrandy jak Zalando, Zalando Lounge, Answear, Peek&Cloppenburg, AboutYou czy polskie marki takie jak Bytom, Wólczanka czy Vistula).

Jak dowiedzieć się, do kiedy warto powstrzymać się od zakupów? Najprostszym sposobem wydaje się zapytanie ekspedienta, ale szczerze to odradzam, gdyż pracownikom nie wolno jest udzielać takich informacji. I to nawet wtedy, gdy znają oni już konkretną datę.  Większość marek posiada w tej chwili swoje sklepy internetowe, w których można zapisać się na newsletter – warto to zrobić, gdyż subskrybenci, oprócz standardowych specjalnych ofert, otrzymują zazwyczaj także z wyprzedzeniem informację o zbliżającej się wyprzedaży. Wreszcie sam układ sklepu może nam zdradzić, że wyprzedaż ruszy lada dzień. W okresie wyprzedaży bowiem standardowa koordynacja, opierająca się na tworzeniu gotowych propozycji zestawowych, ustępuje miejsca asortymentowej, w której w poszczególnych częściach sklepów znaleźć można konkretne rodziny/typy produktów (swetry, marynarki, koszule, akcesoria etc.).

3. Jakie produkty warto kupować w ramach sezonowych wyprzedaży?

Nie odkryję Ameryki mówiąc, że w pierwszej kolejności warto rozejrzeć się za elementami podstawowymi, które posłużą nam przez kilka sezonów i dadzą solidne podstawy. Wbrew pozorom takie rzeczy jak np. granatowe spodnie chino, białe koszule czy sportowe marynarki w neutralnej palecie można znaleźć także na wyprzedażach. Trzeba jednak pamiętać, że jest to towar bardzo chodliwy.

Obecnie oferowane w sklepach kolekcje nie są stricte sezonowe, przez co w letnich znaleźć można grubsze swetry, a w zimowych koszulki polo z krótkim rękawem. Z tego powodu takie sezonowo nieodpowiednie, ale jednak przydatne elementy warto nabywać mimo panującej za oknami aury. Wreszcie, o ile cena jest dla nas atrakcyjna, warto także decydować się na aktualne ciekawe rozwiązania, które, gdy dobrze skoordynujemy je w ramach naszej garderoby, mogą pozwolić nam pozytywnie wyróżnić się na tle innych.

4. Sezonowe wyprzedaże – kiedy warto czekać, a kiedy nie?

Każda wyprzedaż ma swoje etapy, które najczęściej komunikowane są za pomocą wielkich banerów z procentową informacją, wyeksponowanych na sklepowych witrynach. Do niedawna standardem w kwestii pierwszego etapu obniżek było trzydzieści procent, z roku na rok jednak początkowe obniżki rosną (obecnie zazwyczaj do 50%), co może być spowodowane chęcią wyprzedania przez producentów większości asortymentu już na wejściu. Myślę, że ten trend się utrzyma (bo bardzo wydatnie i szybko podnosi wyniki sprzedażowe), a towarzyszyć mu będzie stopniowe odchodzenie od modelu wieloetapowych wyprzedaży.

Na ten moment jednak jeszcze wspomniane etapy mamy. Warto mieć świadomość, że nie wszystko musimy kupować w pierwszym szale, kiedy to kilkudziesięciosobowe kolejki do kasy i przymierzalni utrzymują się od otwarcia do zamknięcia sklepu. Oto moje sugestie w tym temacie:

Nie warto czekać, gdy:

  • poszukujemy bazowych, popularnych artykułów (jak np. wspomniane wcześniej granatowe chinosy)
  • Jesteśmy posiadaczami standardowej sylwetki (okolice rozmiaru M/L – spodnie 31-34, marynarki 50-54, koszule 40-42 etc.)
  • podoba nam się rzecz, która jest hitem sezonu, przez co cieszy się dużym zainteresowaniem

Można poczekać, gdy:

  • charakteryzujemy się mniej popularnymi rozmiarami (najczęściej krańce rozmiarówkowego spektrum czyli XS/S oraz XXL)
  • podoba nam się produkt, który z różnych względów nie cieszy się popularnością i jest dostępny w szerokiej rozmiarówce

5. Sezonowe wyprzedaże – regularność odwiedzania kluczem do sukcesu

Nie udało Ci się znaleźć niczego odpowiadającego w swoim rozmiarze? Ostatnia rzeczą, jaką należałoby w takiej sytuacji zrobić, to skreślić dany sklep z listy do odwiedzenia w najbliższym czasie. Wiele osób (zwłaszcza w pierwszych dniach obniżek) robi zakupy dość impulsywnie, nie bacząc nie tylko na cenę, ale także np. na potencjalną przydatność danej rzeczy czy nawet rozmiar. Efektem tego produkt nie tylko szybko się wyprzedaje, ale także bardzo często równie szybko do sklepu wraca. Częstą praktyką jest także dokonywanie międzysklepowych transferów, z mniejszych salonów, które wyprzedaż już zakończyły, do tych większych, w których potencjalnie dane rzeczy mogą się jeszcze sprzedać. Trzeba oczywiście mieć szczęście, ale w tym przypadku warto temu szczęściu pomóc odrobiną regularności w odwiedzaniu.

6. Sezonowe wyprzedaże w sklepach online

Badania pokazują, że z roku na rok coraz bardziej popularne wśród Polaków są zakupy dokonywane w Internecie – w obecnej sytuacji rynek ten wyceniany jest na 50 miliardów złotych. Taka sytuacja nie powinna dziwić, bo zakupy w sklepach on-line posiadają wiele zalet: są choćby takie, że są one szybkie, proste i wygodne. Od nabycia nowych produktów z szerokiej oferty dzieli nas kilka kliknięć, te przywozi kurier prosto pod nasze drzwi, a za komfortową przymierzalnię posłużyć może lustro znajdujące się w sypialni czy garderobie.

W tym gąszczu różnorodnych propozycji można jednak nieźle się pogubić. By wam to ułatwić, stworzyliśmy listę wyprzedażową, składającą się ze starannie wyselekcjonowanych pod kątem stosunku ceny do jakości produktów:

http://bit.ly/DandyOkazjeSS2019

Sezonowe wyprzedaże Dandycore jak kupować by nie zwariować wiosna lato 2019

Dokonując zakupów za pośrednictwem tej listy (a w wielu przypadkach wystarczy samo kliknięcie w linki i przejście na strony sklepów) przyczyniacie się do dalszego rozwoju Dandycore poprzez wsparcia nas drobną prowizją. Na co dzień wiele ciekawych produktów w obniżonych cenach pojawia się w naszej zakładce “Polecane”– jeśli jeszcze jej nie odwiedziliście, to jest to zdecydowanie dobry moment.

7. Kupuj z głową podczas sezonowych wyprzedaży

Większość sklepów honoruje zwroty bądź wymiany towaru, jednak zasady, na jakich się to odbywa mogą w okresie wyprzedaży ulegać zmianie (np zwrot na kartę podarunkową, a nie gotówkę). Dlatego warto zapytać pracownika sklepu o warunki zwrotów lub zapoznać się z informacjami w regulaminie. Stosunkowo długi czas na zwrot wydaje się bardzo wygodną opcją dla klienta, ale oprócz tego aspektu jest jeszcze drugi, o którym często się zapomina. Satysfakcja, płynąca z upolowanej okazji w połączeniu z możliwością przetrzymania danej rzeczy w domu (co wiąże się z jej “oswojeniem”) skutkuje najczęściej wystąpieniem psychologicznego efektu przyzwyczajenia – trudniej nam jest się z tą wiszącą już w szafie od trzech tygodni rzeczą rozstać, więc nie dokonujemy zwrotu. My zostajemy z niepotrzebnym ubraniem, a sklep z naszymi pieniędzmi. Warto zatem poświęcić chwilę na przemyślenie, czy dana rzecz aby na pewno jest nam niezbędna.

Sezonowe wyprzedaże – podsumowanie

Okres obniżek to także świetna okazja do skorzystania z naszych usług personal shoppingowych dostępnych w ramach strony Dandycore.consulting. Nasze wsparcie zakupowe, znajomość asortymentu sklepów i najlepszych okazji pozwala zaoszczędzić nie tylko sporo czasu, ale przede wszystkim pieniędzy. Zainteresowanych tematem usług zapraszam do kontaktu mailowego.

Jak zwykle serdecznie dziękuję za uwagę i mam nadzieję, że dzisiejszy poradnik okaże się wsparciem w wyprzedażowych bojach. Na koniec nie pozostaje nic innego jak życzyć wam samych udanych zakupów!

Pozdrawiam
Dawid